Interview

Interview: Jaap de Boer eigenaar van Herberg het Plein

21 februari 2018

Op een mooie zonnige ochtend reed ik richting Meppel op weg naar Herberg het Plein. Samen met Roelinda van Foto en Jij had ik afgesproken met eigenaar Jaap de Boer. Nadat we even een kopje koffie hadden gedronken met wat stamgasten arriveerde Jaap samen met zijn prachtige herdershond. We hebben een gezellige ochtend gehad. Jaap is een horecaondernemer en ambassadeur van Meppel die zichzelf is en een warm hart voor zijn medemens heeft. Waarom een interview met Jaap de Boer? Zoals jullie misschien al in eerdere blogs hebben gelezen ben ik bezig met het interviewen van mensen uit verschillende lagen van de samenleving. Jaap is een man die middenin de samenleving staat en allerlei mensen over de vloer krijgt. Daarom was ik erg benieuwd naar zijn kijk op onze samenleving en geld.

Door je werk ben je veel onder de mensen, merk je nu ook een ander patroon bij de mensen op dan vroeger?                     

Nee, de mensen blijven hetzelfde. Je kan het precies zien, kinderen gaan zich hetzelfde gedragen als hun ouders.

Wat is voor jou belangrijker, geld en luxe of vrijheid? 

Absoluut vrijheid, geld is voor mij niet belangrijk. Ik wil ook absoluut niet gemaakt doen en ik ben gelukkig zoals ik nu ben.

Wat zijn voor jou de kleine dingen in het leven waar je van geniet? 

Wij krijgen elke dag zoveel ´´cadeautjes´´, gisterochtend bijvoorbeeld kwamen er twee vreemde mensen en die wilden hier alleen even een kopje koffie drinken. Maar ze vonden de sfeer hier zo verschrikkelijk gezellig dat ze zeiden: ´´ach weetje wat, we doen even een gebakje samen´´.  Dus ik had ze een gebakje gebracht met twee vorkjes op hun schoteltje en ze bleven maar zitten omdat ze het zo gezellig vonden. Vervolgens bestelden ze nog een gebakje en gaven ze nogmaals aan hoe sfeervol en gezellig ze Herberg het Plein vonden. Ik heb ze gezegd dat het zo´n mooi cadeau voor me is dat ze zeiden dat ze het gezellig vonden. Daar doe je het voor. Het is toch ongelofelijk gaaf dat je zo´n waardering krijgt van je klanten. Dat ze eigenlijk alleen maar voor 2 kopjes koffie komen en het zo gezellig vinden dat ze blijven. Ik vind het heel leuk om andere mensen te ontmoeten die nieuwe dingen te vertellen hebben. Ik kan ook ontzettend van mijn hond genieten. Een dier is zo trouw en kent geen rijkdom of status en kijkt niet naar wat voor beroep je hebt.

Wat voor type klanten krijg je veel over de vloer?  

In de basis heel veel vaste klanten, maar toch ook zeker 40% van onze klanten bestaan uit nieuwe klanten. Bij ons in de zaak komen mensen met heel veel geld, maar ook mensen die maar weinig te besteden hebben. Hele geleerde mensen en mensen die wat eenvoudiger zijn. Deze mensen kunnen hier allemaal gezellig met elkaar praten. Bij ons heeft iedereen een plekje, hoe je ook bent, en als je daar niet voor open staat is er geen plek voor je, of je nou veel geld hebt of niet. Ik ga ook veel om met mensen met een beperking. Bij hen is alles zo eenvoudig. Een stoel is gewoon een stoel bijvoorbeeld. Het maakt niet uit waar hij van is. Een mens is een mens, ze bekijken het eenvoudig. Ik ontmoet veel mensen, maar ik voel me niet snel onveilig. Ik zie altijd het goede in mensen. Ik heb nooit het gevoel dat mensen mij bedriegen. Wij hadden in Meppel een asielzoekerscentrum, ik voel me absoluut niet onveilig als daar een grote groep mensen tegelijk over straat lopen. Ik zie het goede in mensen.

Hoe vind je de gemiddelde leefstandaard van de Nederlanders? 

Wij leven in een gouden eeuw! Wij hebben het zo ongelofelijk goed. De gezondheidszorg is heel goed, kom je bijvoorbeeld in het ziekenhuis dan kan je onbeperkt koffie pakken. De zorg is goed, de mensen stellen je op je gemak, maar wij gaan steeds meer zeuren over wat niet goed is. Het is echt belachelijk, we hebben het zo goed. Kijk, als vroeger bijvoorbeeld je oma ziek was, dan werd ze bij jullie in huis opgenomen, met bijvoorbeeld een stuk of 7 kinderen in een te kleine ruimte. Oma lag daar in bed ziek te zijn en moest herstellen terwijl de kinderen eromheen speelden met alle drukte die daarbij hoorde. Tegenwoordig kan je gewoon naar een ziekenhuis gaan indien nodig, dat is toch fantastisch?

Maar er zijn natuurlijk ook mensen die minder te besteden hebben door een uitkering of andere omstandigheden. Voor hen is de zorg een hele kostenpost. Hoe kijk je daar dan tegenaan?   

Kijk, een eekhoorntje verzameld allemaal nootjes voor de winter. Als hij in januari al die nootjes op heeft, dan heeft hij een probleem. Het ligt ook aan de uitgaven van mensen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Als de boom van het eekhoorntje omvalt en al die nootjes verdwijnen, dan kan hij daar natuurlijk niets aan doen, maar als hij ze zelf allemaal in één keer opeet dan is dat zijn eigen keuze. Ik vergelijk heel veel dingen met de natuur. Ik haal veel inspiratie uit de natuur, de basis is voor mij heel belangrijk.

Hoe is het om horecaondernemer te zijn?

Mijn vader was 4 keer beter horecaondernemer dan ik. Mijn vader was mijn held. Hij kon zo ontzettend goed praten met mensen. Elke ochtend begroette hij iedereen en zat met dezelfde mensen koffie te drinken. Ik ben geen goede horecaondernemer, ik ben gewoon mezelf. Ik wil plezier hebben in mijn werk.

Ik wil mezelf geen goede horecaondernemer noemen, ik ben gewoon mezelf.

Ik ben ook ambassadeur van Meppel en werk dus veel samen met de gemeente. Ik dacht altijd dat ik moeilijke woorden moest gebruiken. Een goede kennis van mij, Erik Hulzebosch de schaatser zei ooit tegen mij: Japie jonge, ze waarderen ons omdat we anders zijn, het is heel simpel we hoeven niet met dure woorden te praten. Soms dan praatten ze met hele moeilijke woorden en dan vroeg ik: ´´mag ik even vragen wat dat betekent?´´. Dan lachte iedereen wel even, maar er waren meer mensen die die woorden ook niet begrepen en het niet durfden te vragen. Kortom je kan het beste gewoon jezelf zijn, daar word je sterker van.

Ik merk dat je niet van status en lagen in de maatschappij houdt? Hoe kun je dat nou voorkomen? 

Hoe groter het leefgebied van de mensen wordt, hoe meer keuzes je hebt. In de grotere steden zijn de contrasten tussen duur en goedkoop veel zichtbaarder. In Amsterdam bijvoorbeeld heb je de Albert Cuypmarkt waar alles wat goedkoper is en de P.C. Hooftstraat, een straat met de dure winkels en daartussenin bevinden zich de winkels voor de gemiddelde bevolking, een duidelijk contrast dus. Dat komt doordat die mogelijkheid er is in de grote stad, maar hier in Meppel kan een winkelondernemer niet alleen van de rijke mensen leven omdat het leefgebied kleiner is. Ik vind dat dat contrast niet zo groot moet zijn. Dat is het voordeel van een kleiner leefgebied. In een grotere samenleving heb je meer keuzes, en als je keuzes hebt krijg je verschillen.

Hoe kunnen mensen volgens jou meer genieten van de kleine dingen in het leven?

Mensen moeten meer beseffen wat ze hebben. Waardeer hetgeen wat je hebt, dat is wel heel erg belangrijk.

Wat vind je positief aan de tijd waarin we nu leven?

Dat we alles kunnen krijgen. Kijk eens om je heen, het is toch niet te geloven hoe mooi alles is? In alle dure producten zit ook iets goedkopers, je kan bijvoorbeeld een dure telefoon kopen, maar ook een goedkopere waar je ook genoeg mee kan doen. Je hebt alles in alle prijsklassen. Zo is alles voor iedereen toegankelijk. De maatschappij is goed in balans. Alleen de mensen maken elkaar soms druk. Hoe meer mensen in een ruimte, hoe drukker de mensen worden. Als de mensen uit elkaar zijn heb je daar minder last van. Soms zitten mensen aan de stamtafel en zien in één keer een grote groep mensen binnen komen, dan worden ze ineens gehaast en willen ze snel betalen. Mensen maken elkaar druk en gaan zich ineens heel raar gedragen. Mensen worden onrustig en denken: ´´krijg ik mijn consumptie of mijn bitterbal wel?´´

Het was erg leuk om Jaap eens te spreken. Een hele gewone man met een warm hart voor de maatschappij en de mensen om hem heen. En mocht je nou eens in Meppel komen, drink dan zeker eens een kopje koffie bij Herberg het Plein, wat een gezellige tent is dat. Wat een sfeer daar…

Jaap bedankt! 

Misschien vind je dit ook leuk

3 Reactie's

  • Beantwoorden Henk 29 april 2018 om 11:22 am

    Jaap is in mijn ogen een uitstekend horecaondernemer, die de gasten het gevoel geeft welkom te zijn en dat ze er toe doen

  • Beantwoorden Margo 22 februari 2018 om 6:52 pm

    Wat een mooi intervieuwTina, je zet Jaap precies zo neer als hij is.
    Eeg leuk om te lezen.
    Mooie bijpassende foto’s .

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.