Blog

Tips om van je telefoonverslaving af te komen

20 maart 2018

Schrikken als je je telefoon even niet bij je hebt of als je batterij leeg is? Automatisch je telefoon ontgrendelen zonder reden? Jezelf betrappen dat je tijdens een gesprek op je telefoon kijkt? Herken je jezelf hier ook in? Ik betrap mezelf er regelmatig op. Een tijdje geleden heb ik een artikel geschreven over mijn week zonder Social Media en WhatsApp. Heerlijk was dat, ik kwam gewoon tot rust. Tegenwoordig daarin tegen maak ik weer gretig gebruik van dat kleine aandacht vragende apparaatje. Hoe zou dat nu komen? Wat maakt het dat we zo afhankelijk van dat dingetje zijn? Veel mensen zijn onbewust verslaafd aan hun telefoon en Social Media. Is het een gevoel om erbij te horen? Mis je dingen als je een dag niet kijkt? Kunnen we onszelf niet meer vermaken? De meeste mensen brengen meer dan 2,5 uur per dag op hun telefoon door. Dat moet makkelijk minder kunnen toch? Ik ben op onderzoek uitgegaan en heb wat tips proberen te verzamelen om het telefoongebruik te verminderen zodat we weer meer kunnen genieten van het hier en nu.

Probeer inzicht te krijgen in hoeveel tijd je doorbrengt op je telefoon

Probeer door middel van screen time trackers inzicht te krijgen in waar je tijd naartoe gaat. Apps waarmee je dit kunt doen zijn: Moment, Forest en BreakFree. Deze apps houden precies bij hoeveel tijd je per dag op je telefoon doorbrengt en op welke apps. Als je hier goed inzicht in krijgt kan je het gebruik van bepaalde apps proberen te verminderen. Wanneer je na een aantal dagen resultaat ziet dan zal dat je weer motiveren.

Zet je meldingen uit

Zo krijg je geen meldingen meer van WhatsApp, Instagram, Snapchat, je mail enz… en word je minder snel afgeleid. Als mensen je echt direct nodig hebben kunnen ze je altijd bellen.

Wees duidelijk naar je omgeving

Geeft duidelijk aan dat wanneer jij niet reageert op je WhatsApp dit niet per definitie betekent dat je niet te bereiken bent, maar dat je gewoon gebeld kunt worden.

Word weer baas over je telefoon in plaats van slaaf van je telefoon.

Koop een horloge

Zo hoef je niet telkens je telefoon te pakken om te kijken hoe laat het is. Wanneer je even op je telefoon kijkt hoe laat het is wordt je ongetwijfeld weer afgeleid en open je automatisch weer je mail of Instagram.

Ga nieuwe dingen proberen

Ga de tijd die je anders aan je telefoon spendeert aan iets nieuws besteden. Bedenk nieuwe dingen om jezelf te blijven uitdagen, zodat je niet telkens uit verveling weer naar je telefoon grijpt.

Plaats op je homescreen alleen nuttige apps

Zo kom je minder snel in de verleiding om op Social Media te gaan. Zelf heb ik Instagram op mijn homescreen staan en telkens wanneer ik kijk hoe laat het is klik ik automatisch ook op Instagram. Dit ga ik dus ook veranderen. Apps die je veel gebruikt en die nuttig zijn kan je daar beter plaatsen, je wekker bijvoorbeeld of Google Maps.

Plan dagelijks enkele telefoonvrije momenten in

Spreek met jezelf af wanneer je niet op je telefoon mag en je zult eens zien hoe creatief je dan met je tijd om zult gaan. Je gaat ineens hele andere dingen leuk vinden en zult veel rustiger in je hoofd worden. Door het zien van al die andere mensen op Social Media verwachten we ook meer van onszelf. Door even offline te zijn kan je gewoon weer even tot rust komen, je hoofd blijft anders overuren draaien.

Door weer controle te krijgen over je telefoongebruik zul je merken dat je je beter kan concentreren, creatiever wordt en dat je productiviteit zal verbeteren. Je zal meer gedaan krijgen in een dag en je energieker voelen. Succes!

Liefs Tina

 

Misschien vind je dit ook leuk

Geen reactie's

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.